Antarktis-bibliografi er en database over den norske Antarktis-litteraturen.
Hensikten med bibliografien er å synliggjøre norsk antarktisforskning og annen virksomhet/historie i det ekstreme sør. Bibliografien er ikke komplett, spesielt ikke for nyere forskning, men den blir oppdatert.
Norsk er her definert som minst én norsk forfatter, publikasjonssted Norge eller publikasjon som har utspring i norsk forskningsprosjekt.
Antarktis er her definert som alt sør for 60 grader. I tillegg har vi tatt med Bouvetøya.
Det er ingen avgrensing på språk (men det meste av innholdet er på norsk eller engelsk). Eldre norske antarktispublikasjoner (den eldste er fra 1894) er dominert av kvalfangst og ekspedisjoner. I nyere tid er det den internasjonale polarforskninga som dominerer. Bibliografien er tverrfaglig; den dekker både naturvitenskapene, politikk, historie osv. Skjønnlitteratur er også inkludert, men ikke avisartikler eller upublisert materiale.
Til høyre finner du en «HELP-knapp» for informasjon om søkemulighetene i databasen. Mange referanser har lett synlige lenker til fulltekstversjon av det aktuelle dokumentet. For de fleste tidsskriftartiklene er det også lagt inn sammendrag.
Bibliografien er produsert ved Norsk Polarinstitutts bibliotek.
Your search
Results 21 resources
-
In this article, we investigate three arguments for Rights of Antarctica (RoA), understood as recognising the whole continent as a rights-holder with legal standing. For this, we draw inspiration from the Antarctica Declaration, a text developed by an interdisciplinary and international group of scholars and activists. We scrutinise three justifications that could potentially be used in support of RoA. First, we investigate whether arguments for Rights of Nature (RoN) elsewhere can support RoA. RoN has been accepted in several domestic legislations. Unfortunately, we discover important disanalogies between RoA and RoN, defeating the purpose of justifying RoA with reference to RoN. Second, we scrutinise potential arguments that focus on giving rights to specific Antarctic ecoregions or places. However, such arguments would only cover parts of the continent, thus going against the holistic approach of RoA, and they would require using a broader understanding of ?attachments? as grounds for justifying rights for parts of Antarctica. In contrast, we construct an argument for accepting RoA based on four components: (1) Antarctica?s intrinsic value, (2) wider forms of human attachments, (3) Antarctica?s substantial role as a global systemic resource, and (4) the fact that Antarctica is under recurrent and substantial threats. While none of these are individually sufficient for recognising RoA, they can jointly make RoA appropriate. We conclude that it remains an open question whether international law or, more specifically, the Antarctic Treaty, would be open to such conceptual and normative innovation, adopting a new paradigm in our treatment of the nonhuman natural world. At the same time, we hope to kickstart a discussion of what RoA would require and how it should relate more generally to RoN discourses.
-
Norge gjorde i 2009 krav på økonomiske soner utenfor Bouvetøya og Dronning Maud Land. Slike krav fører i følge Lov om økonomiske soner med seg forpliktelser som over tid får konsekvenser for Sjøforsvaret. l den økonomiske sonen som ble erklært utenfor fastlands-Norge på 1970-tallet har det vært Kystvakten som har opprettholdt juridiksjon, overvåket miljøet og kontrollert fisket. Norske og utenlandsk fartøyer har alt begynt å fiske i norsk økonomisk sone utenfor Bouvetøya. Det foregår i dag en rivende utvikling av teknologi for gruvedrift på store havdyp. Statlige og kommersielle private aktører posisjonerer seg aktivt for å kunne utnytte naturressursene i Sørishavet. Denne forfatteren mener at det vil tvinge seg fram et behov for stedlig overvåkning, kontroll og miljøvern i de norske økonomiske sonene i Antarktis. Det eksisterer ingen robust søk- og redningstjeneste i Antarktis. Siden Norge har gjort territorielle krav har vi også en moralsk forpliktelse om å kunne komme skipbrudne og syke til unnsetning i disse områdene. Overvåkning og hevding av juridiksjon i slike store og fjerntliggende havområder vil bli komplisert og dyrt. Kystvakten har i dag verken fartøyer eller personell for å kunne utføre dette. Rundt 2020 vil de store kystvaktskipene Nordkapp, Senja og Andenes være rundt 40 år og nærme seg tidspunktet for utfasing. Klimaendringene fører til migrasjon av fisk nordover mot kaldere vann i Barentshavet, og det vil derfor bli behov for fiskeriinspeksjoner lenger nord enn i dag. Kystvakten trenger å anskaffe store erstatningsfartøy for Nordkapp-klassen, og ved prosjekteringen bør man ta høyde for at Norge også vil ha behov for en kystvaktkapasitet i Antarktis. For å redusere risikoen for over- eller feilinvesteringer vil jeg gjennomgå hvordan en allerede i dag kan benytte satellitter for å kartlegge skipstrafikken i de norske områdene i sør. Ut fra dette bakgrunnsmaterialet kan Forsvaret anslå hvor mange fartøyer som vil være nødvendig å ha i sør.
Explore
Topic
- jus
- Antarktis (11)
- Antarktistraktaten (1)
- Antarktistraktaten 1959 (2)
- Bouvetøya (5)
- Dronning Maud Land (5)
- ekspedisjoner (1)
- fiskeri (1)
- forurensning (1)
- forvaltning (3)
- havrett (2)
- historie (1)
- hvalfangst (2)
- hvalfangstkvoten (1)
- internasjonal (4)
- kommunikasjon (1)
- lovgivning (1)
- marinbiologi (1)
- miljøovervåking (1)
- miljøvern (6)
- naturressurser (1)
- naturvern (3)
- Norge (1)
- økonomi (2)
- pelagisk (1)
- Peter I. Øy (1)
- polarområdene (2)
- politikk (7)
- Sørishavet (4)
- stasjoner (1)
- teknologi (1)
Resource type
- Book (1)
- Book Section (3)
- Document (10)
- Journal Article (5)
- Report (1)
- Thesis (1)
Publication year
-
Between 1900 and 1999
(14)
- Between 1930 and 1939 (4)
- Between 1960 and 1969 (3)
- Between 1970 and 1979 (4)
-
Between 1980 and 1989
(1)
- 1980 (1)
- Between 1990 and 1999 (2)
-
Between 2000 and 2025
(7)
-
Between 2000 and 2009
(1)
- 2005 (1)
- Between 2010 and 2019 (4)
- Between 2020 and 2025 (2)
-
Between 2000 and 2009
(1)